Pakiet programów do zdalnego nauczania Programowania Orientowanego Obiektowo
Dzisiaj jest
Poniedziałek, 16 Lipiec 2018
Zarejestrowanych użytkowników: 4
Dostępnych pytań testowych: 102
HOME
Strona tytułowa pracy dyplomowej
NAUKA
Materiały dydaktyczne związane z OOP
TESTY
Sprawdzenie poziomu zdobytej wiedzy
ZASOBY
Literatura i zasoby sieciowe o OOP
ŹRÓDŁA
Zbiór projektów dydaktycznych z OOP
KONTO
Możliwość śledzenia własnych postępów
INFO



Wzorce kreacyjne

Wzorce kreacyjne służą do specjalnego pozyskiwania nowych obiektów. O ile każdy język programowania udostępnia składnię umożliwiającą konstruowanie obiektów na stercie bądź stosie (zwykle za pomocą konstruktora) wzorce kreacyjne stanowią bardziej wyszukaną metodę budowania pojedynczych obiektów lub spokrewnionych ze sobą grup obiektów.

Do najczęściej wymienianych wzorców kreacyjnych można zaliczyć wzorce:

Wzorzec Prototyp jest wzorcem konstrukcyjnym umożliwiającym tworzenie obiektów na podstawie obiektu zwanego Prototypem. Nowe obiekty tworzy się się kopiując ów prototyp. Wzorzec ten jest szczególnie często stosowany w przypadku klas stanowiących rozbudowaną hierarchię, gdzie każda klasa konkretna jest najczęściej przechowywana poprzez wskaźnik na jej typ bazowy. Ponieważ w takim wypadku tworzenie kopii obiektów klas jest bardzo trudne (klasa bazowa często nie zna wszystkich nazw klas pochodnych, a te są potrzebne do wywołania konstruktora kopiującego) poszukuje się rozwiązań, które w łatwy sposób udostępnią mechanizm kopiowania. Prototyp jest jednym z nich.

Wzorzec Fabryka Abstrakcyjna umożliwia tworzenie grupy powiązanych ze sobą obiektów bez określania ich klas konkretnych. Najczęściej znajduje on zastosowanie w bibliotekach pozwalających na ich stosowanie z wieloma niezależnymi platformami, gdzie wymaga się zasłonięcia odmienności wynikających z różnic sprzętowych lub programowych. Dzięki wzorcowi Fabryka Abstrakcyjna klient, niezależnie od używanej platformy zawsze posługuje się wspólną klasą bazową na poszczególne obiekty, a implementacje konkretne tych obiektów (zdefiniowane w klasie pochodnej) są przed nim ukryte.

Wzorzec Budowniczy umożliwia konstrukcję obiektów złożonych z obiektów składowych, przy czym konstrukcja obiektu złożonego jest oddzielona od jego reprezentacji. Umożliwia to budowanie różnych implementacji obiektów za pomocą tych samych zabiegów konstrukcyjnych.

Wzorzec Singleton jest wzorcem projektowym umożliwiającym tworzenie tylko jednego egzemplarza danej klasy i dającym globalny dostęp do owego egzemplarza. Znajduje on zastosowanie wszędzie tam, gdzie zapewnienie tylko jednej instancji danej klasy jest z punktu widzenia systemu krytycznie wymaganie (np. obsługa urządzeń, portów, ograniczonych zasobów sprzętowych, wspólnej konfiguracji, mechanizmu sporządzania logów itp.).

Adamik Łukasz, Politechnika Śląska w Gliwicach (AEiI) - 2010/11